|
"Zavádějící informace o studii, týkající se kojení,
mohou podkopávat rozhodnutí matek kojit "
V posledních dnech se ve světe
i na našich některých portálech objevily zavádějící
informace
hlásající, že umělé mléko je stejně kvalitní jako mateřské.
Profesor Carlson z univerzity v Trondheimu vyšetřil
180 těhotných žen
u nichž stanovil hladiny testosteronu. Studie
objevila přímý vztah mezi vysokou hladinou testosteronu a
problémy s kojením pár týdnů po porodu. Důvodů proč má žena
zvýšenou hladinu testosteronu může být celá řada, roli hraje
především placenta. Podle této studie nadbytek testosteronu
může být příčinou problémů s kojením po porodu a byla
vyslovena teorie, že u nekojených dětí se základy jejich
zdraví utváří již před narozením a ne vlivem kojení či
nekojení.
Tato
studie byla označena jako kontroverzní a byla odmítnuta
řadou odborníků
na celém světě s tím, že výsledky zkoumání jsou nezodpovědné
a zavádějící.
Vyjádření Academy of
Breastfeeding Medicine
New Rochelle, NY, 13.leden, 2010
— Většina médií
uvedla nesprávné údaje o studii kojení, kde se říká, že
kojení "není tak přínosné, jak jsme mysleli."
Novináři opakují
tiskovou zprávu z norské univerzity v Trondheimu , která
začíná slovy, "Pocit viny, že jste nekojila své dítě
dostatečně či vůbec? Buďte v klidu. Nový výzkum
ukázal, že mateřské mléko není tak důležité ani
pro matku ani pro zdraví dítěte."
Ve skutečnosti
studie nestanovila účinky kojení na zdraví matky nebo
dítěte, ani nesrovnávala kojené a nekojené děti. Studie
pouze zjistila nekonzistentní souvislost mezi hladinami
hormonů v těhotenství a podíly kojených dětí a délkou
kojení.
"Tisková zpráva a tvrzení studie
autora Svena M. Carlsena jsou pobuřující a neodůvodněná, "
říká dr. Arthur Eidelman, viceprezident Akademie kojení a
profesor pediatrie hebrejské univerzity . "Rozšiřovat
tvrzení, zdánlivě založená na vědeckých datech, která
nesouvisí žádným způsobem s tím, co bylo publikováno,
zásadním způsobem porušuje základní standardy vědecké
odpovědnosti. Nikdo nemůže tvrdit, že mateřské mléko nemá
žádný vliv na zdraví, pokud nebyl vliv na zdraví vůbec
v studii stanovován. "
Dr. Gerald Calnen, MD,
prezident Akademie kojení, se
obává , že nesprávné informace o studiích podkopají
sebedůvěru matek, které chtějí kojit. "Matky, které
chtějí kojit, musí čelit řadě nástrah jako špatná kvalita
péče o matky, neplacená mateřská dovolená, kojení na
veřejnosti a problémy s odstříkáváním mléka v zaměstnání,"
říká Calnen ". Carlsenovo nepodložené tvrzení, že
umělá výživa je
stejně dobrá jako mateřské mléko
ospravedlňuje
zákonodárce, pohoršené nestranné třetí osoby a
zaměstnavatele, aby matky, které chtějí kojit,
nepodporovali."
Podle aktuálního přehledu vlády USA
mají nekojené děti dvakrát vyšší pravděpodobnost výskytu
ušních infekcí, téměř čtyřikrát vyšší pravděpodobnost
výskytu zápalu plic a dvakrát vyšší pravděpodobnost výskytu
průjmových onemocnění. Matky, které nekojí, musí čelit
vyššímu riziku diabetu, metabolického syndromu a rakoviny
prsů a vaječníků. "Kojení je dobré pro matky i
děti," říká Calnen . "Matky, které chtějí kojit, si zaslouží
podporu."
Akademie kojení (ABM, Academy of
Breastfeeding Medicine)
je celosvětová organizace lékařů, jejímž
cílem je propagovat, chránit a podporovat kojení a laktaci
prostřednictvím vzdělávání,
výzkumu a obhajování. Jako nezávislá, soběstačná,
mezinárodní organizace lékařů
a jediná organizace tohoto druhu je posláním ABM
sjednocovat členy různých zdravotnických specializací pomocí
vzdělávání lékařů, rozšiřování znalostí o kojení a laktaci,
usnadňování optimálních praktik kojení a povzbuzování výměny
informací mezi organizátory.
Laktační liga je nezisková organizace jejíž cílem je
ochraňovat kojení v ČR vzděláváním laktační poradců a všech,
kteří přicházejí do styku s kojící ženou, rozšiřováním
znalostí o kojení včetně laktačního poradenství.
Dvě z nejnovějších vědeckých recenzí
ohledně účinků mateřského mléka
WHO a American Health and Research Quality Agency
dokazují jasné důkazy o výhodách kojení pro zdraví
dětí a matek. Kojení či výživa mateřským mlékem může snížit
dětskou úmrtnost až o 13 %.
Vyjádření Národního informačního centra pro kojení, Oslo
Podle vyjádření Národního informačního
centra pro kojení v Oslu způsobila tisková zpráva
norského profesora globální rekce.
Profesor Michael S. Kramer, autor
článku v Lancet tvrdí, že výsledky jeho vědecké práce byly
zkresleny a překrouceny v norských médiích. Norský profeser
Carlson
z Univerzity vědy a technologie z Trondheimu uvedl pouze
negativní výsledky rozsáhlé studie, kterou prof. Kramer a
jeho kolegové provádějí v Bělorusku. Studie prof. Kramera
naopak zjistila, že děti ve skupině s intervenční podporou
kojení byly
chráněny před průjmy a atopickým ekzémem během prvního roku
života a že mají výrazně vyšší IQ ve věku 6,5 roku. Snižuje
také dětskou úmrtnost až o 13 %.
MUDr.Anna Mydlilová
14.1. 2010
World Cancer Research Fund/American
Institute for Cancer Research
Světový úřad pro výzkum rakoviny a
Americký institut pro rakovinu
Světový úřad pro výzkum rakoviny a
Americký institut pro rakovinu uvedly
10 doporučení pro prevenci rakoviny Toto doporučení
se připravovalo 5 roků a pracovalo na něm 9 výzkumných
univerzitních týmů. Zpracována byly údaje ze 7000
publikovaných studií týkajících
se 17 druhů rakoviny.
21 vědců z různých zemí vedené prof. Michalem
Marmotem formulovalo těchto 10 doporučení pro prevenci
rakoviny.
10 doporučení pro prevenci rakoviny
1.udržujte si normální tělesnou váhu
2.denně se hýbejte
3.omezte konzumaci stravy s velkou
energetickou denzitou,
vyhýbejte se sladkým nápojům
4.dávejte přednost rostlinné stravě
5.omezte příjem červeného masa a
vyhýbejte se konzervovanému masu
6.omezte pití alkoholu
7.omezte sůl, vyhýbejte se
plesnivým cereáliím
nebo luštěninám
8.snažte se nutriční potřebu dodržet
jen jídlem
9.matky by měly kojit, děti by měly být kojené
10.dodržujte toto doporučení
jako
prevenci rakoviny
|