Kojení.cz

Kojení je právem dítěte i matky. Vážíme si každé maminky.

Kodex

Shrnutí WHO kodexu

Všechny rodiny si zaslouží, aby se o výživě kojenců a malých dětí rozhodovaly informovaně na základě objektivních faktických informací.

 Jaké jsou hlavní prvky kodexu WHO?

  • Společnosti by neměly být v přímém ani nepřímém kontaktu s těhotnými ženami a matkami kojenců a malých dětí. To zahrnuje jakýkoli typ reklamy, slevové akce, speciální výstavy, vzorky, dárky a sponzorství rodičovských klubů.
  • Zdravotničtí pracovníci se nepodílí na propagaci náhražek mateřského mléka nebo lahví a dudlíků (to však nebrání individuálnímu vzdělávání o bezpečném používání kojenecké výživy).
  • Kodex stanovuje jasná pravidla týkající se spolupráce průmyslu se zdravotnickými pracovníky a systémem zdravotní péče, včetně zabránění tomu, aby těhotným ženám, čerstvým matkám nebo zdravotnickým zařízením byly poskytovány bezplatné nebo zlevněné produkty nebo položky, které propagují náhražky mateřského mléka.
  • Stanovuje standardy etického chování pro zaměstnance v oboru, včetně zákazu výpočtu bonusů na základě prodeje kojenecké výživy, lahví nebo dudlíků.
  • Zajišťuje jasné informace, včetně výhod kojení, zdravotních rizik pro děti, které jsou krmeny umělou výživou nebo které nejsou výlučně kojeny a pokyny, jak používat kojeneckou výživu, láhev a dudlíky, aby se minimalizovala rizika použití.
  • Zakazuje obrázky nebo texty, které idealizují používání náhražek mateřského mléka.
  • Jasně uvádí, že se očekává, že vlády jsou zodpovědné za zajištění toho, aby byly objektivní a konzistentní informace dostupné všem, kdo se podílejí na výživě kojenců a malých dětí.

Co je to náhražka mateřského mléka?

Náhražky mateřského mléka zahrnují jakákoli mléka (nebo výrobky, které by mohly být použity jako náhrada mateřského mléka pro kojence a malé děti do 3 let.  Patří sem počáteční, pokračovací a batolecí mléka, včetně kojenecké výživy pro zvláštní potřeby, která jsou speciálně uváděny na trh pro výživu dětí do 3 let.

Kodex WHO také zabraňuje nevhodné propagaci potravin a nápojů jako vhodných pro výživu dítěte během prvních 6 měsíců života, kdy se doporučuje výlučné kojení. Patří sem dětské čaje, džusy a voda.

Odstranění střetu zájmů zdravotnických pracovníků

  • Kodex WHO zakazuje finanční pobídky poskytované zdravotnickým pracovníkům, aby výslovně propagovali produkty, na které se kodex vztahuje. Kodex také zakazuje distribuci vzorků zdravotnickými pracovníky široké veřejnosti.
  • Kodex WHO zakazuje sponzorství a jiné finanční nebo věcné pobídky, které mohou pro zdravotnické pracovníky představovat střet zájmů.

Prevence propagace náhražek mateřského mléka a souvisejících produktů ve zdravotnických zařízeních

  • Kodex WHO zakazuje propagaci náhražek mateřského mléka, kojeneckých lahví a dudlíků prostřednictvím zdravotnických služeb. Zdravotnické služby by neměly mít plakáty nebo jiné propagační materiály pro náhražky mateřského mléka, kojenecké láhve a dudlíky. Výrobci náhražek mateřského mléka, kojeneckých lahví a dudlíků by neměli poskytovat vzdělávání rodičů prostřednictvím zdravotnických služeb.
  • Informace a vzdělávání o správném používání počáteční kojenecké výživy by měly být poskytovány pouze těm, kteří je potřebují – o kojenecké výživě by neměly být poskytovány žádné všeobecné vzdělávací kurzy.

Chování zaměstnanců výrobců náhražek mateřského mléka, kojeneckých lahví a saviček

  • Kodex WHO zakazuje výpočet bonusů z prodeje náhražek mateřského mléka, kojeneckých lahví a dudlíků. Kodex také zakazuje zaměstnancům výrobců náhražek mateřského mléka, kojeneckých lahví a dudlíků poskytovat vzdělávání těhotným ženám nebo matkám.

Provádění, sledování a prosazování Kodexu WHO

Kodex WHO nastiňuje, že je odpovědností vlád přijmout opatření k zajištění toho, aby byl kodex WHO implementován prostřednictvím vhodných opatření a vztahuje se na všechny výrobce a distributory.

  • Kodex WHO rovněž vymezuje odpovědnost dalších osob při dodržování kodexu, včetně nevládních organizací, profesních skupin a jednotlivců.

 Provádění odpovědného označování

  • Kodex WHO omezuje označování pouze na faktické informace. Zakazuje výživová nebo zdravotní tvrzení a obrázky, které by mohly idealizovat produkt.
  • Kodex WHO také vyžaduje, aby všechny etikety náhražek mateřského mléka obsahovaly prohlášení o nadřazenosti kojení, že výrobek by měl být používán pouze na základě zdravotních doporučení a pokyny pro vhodnou přípravu.
  • Nutná jsou také varování upozorňující na rizika nevhodné přípravy a riziko náhražek mateřského mléka obsahujících patogeny.

Často kladené otázky

https://www.kojeni.cz/tag/kodex/

Mezinárodní kodex marketingu náhražek mateřského mléka: Často kladené otázky o rolích a odpovědnosti zdravotnických pracovníků

Dopad marketingu umělého mléka, Jak marketing umělého mléka ovlivňuje naše rozhodování

Zpráva: Digitální marketing umělého mléka

Rozsah a dopad digitálních marketingových strategií

Zpráva: Marketing of breast‑milk substitutes National implementation of the International Code, status report 2024

https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/376854/9789240094482-eng.pdf?sequence=1