Shrnutí WHO kodexu
Všechny rodiny si zaslouží, aby se o výživě kojenců a malých dětí rozhodovaly informovaně na základě objektivních faktických informací.
Jaké jsou hlavní prvky kodexu WHO?
- Společnosti by neměly být v přímém ani nepřímém kontaktu s těhotnými ženami a matkami kojenců a malých dětí. To zahrnuje jakýkoli typ reklamy, slevové akce, speciální výstavy, vzorky, dárky a sponzorství rodičovských klubů.
- Zdravotničtí pracovníci se nepodílí na propagaci náhražek mateřského mléka nebo lahví a dudlíků (to však nebrání individuálnímu vzdělávání o bezpečném používání kojenecké výživy).
- Kodex stanovuje jasná pravidla týkající se spolupráce průmyslu se zdravotnickými pracovníky a systémem zdravotní péče, včetně zabránění tomu, aby těhotným ženám, čerstvým matkám nebo zdravotnickým zařízením byly poskytovány bezplatné nebo zlevněné produkty nebo položky, které propagují náhražky mateřského mléka.
- Stanovuje standardy etického chování pro zaměstnance v oboru, včetně zákazu výpočtu bonusů na základě prodeje kojenecké výživy, lahví nebo dudlíků.
- Zajišťuje jasné informace, včetně výhod kojení, zdravotních rizik pro děti, které jsou krmeny umělou výživou nebo které nejsou výlučně kojeny a pokyny, jak používat kojeneckou výživu, láhev a dudlíky, aby se minimalizovala rizika použití.
- Zakazuje obrázky nebo texty, které idealizují používání náhražek mateřského mléka.
- Jasně uvádí, že se očekává, že vlády jsou zodpovědné za zajištění toho, aby byly objektivní a konzistentní informace dostupné všem, kdo se podílejí na výživě kojenců a malých dětí.
Co je to náhražka mateřského mléka?
Náhražky mateřského mléka zahrnují jakákoli mléka (nebo výrobky, které by mohly být použity jako náhrada mateřského mléka pro kojence a malé děti do 3 let. Patří sem počáteční, pokračovací a batolecí mléka, včetně kojenecké výživy pro zvláštní potřeby, která jsou speciálně uváděny na trh pro výživu dětí do 3 let.
Kodex WHO také zabraňuje nevhodné propagaci potravin a nápojů jako vhodných pro výživu dítěte během prvních 6 měsíců života, kdy se doporučuje výlučné kojení. Patří sem dětské čaje, džusy a voda.
Odstranění střetu zájmů zdravotnických pracovníků
- Kodex WHO zakazuje finanční pobídky poskytované zdravotnickým pracovníkům, aby výslovně propagovali produkty, na které se kodex vztahuje. Kodex také zakazuje distribuci vzorků zdravotnickými pracovníky široké veřejnosti.
- Kodex WHO zakazuje sponzorství a jiné finanční nebo věcné pobídky, které mohou pro zdravotnické pracovníky představovat střet zájmů.
Prevence propagace náhražek mateřského mléka a souvisejících produktů ve zdravotnických zařízeních
- Kodex WHO zakazuje propagaci náhražek mateřského mléka, kojeneckých lahví a dudlíků prostřednictvím zdravotnických služeb. Zdravotnické služby by neměly mít plakáty nebo jiné propagační materiály pro náhražky mateřského mléka, kojenecké láhve a dudlíky. Výrobci náhražek mateřského mléka, kojeneckých lahví a dudlíků by neměli poskytovat vzdělávání rodičů prostřednictvím zdravotnických služeb.
- Informace a vzdělávání o správném používání počáteční kojenecké výživy by měly být poskytovány pouze těm, kteří je potřebují – o kojenecké výživě by neměly být poskytovány žádné všeobecné vzdělávací kurzy.
Chování zaměstnanců výrobců náhražek mateřského mléka, kojeneckých lahví a saviček
- Kodex WHO zakazuje výpočet bonusů z prodeje náhražek mateřského mléka, kojeneckých lahví a dudlíků. Kodex také zakazuje zaměstnancům výrobců náhražek mateřského mléka, kojeneckých lahví a dudlíků poskytovat vzdělávání těhotným ženám nebo matkám.
Provádění, sledování a prosazování Kodexu WHO
Kodex WHO nastiňuje, že je odpovědností vlád přijmout opatření k zajištění toho, aby byl kodex WHO implementován prostřednictvím vhodných opatření a vztahuje se na všechny výrobce a distributory.
- Kodex WHO rovněž vymezuje odpovědnost dalších osob při dodržování kodexu, včetně nevládních organizací, profesních skupin a jednotlivců.
Provádění odpovědného označování
- Kodex WHO omezuje označování pouze na faktické informace. Zakazuje výživová nebo zdravotní tvrzení a obrázky, které by mohly idealizovat produkt.
- Kodex WHO také vyžaduje, aby všechny etikety náhražek mateřského mléka obsahovaly prohlášení o nadřazenosti kojení, že výrobek by měl být používán pouze na základě zdravotních doporučení a pokyny pro vhodnou přípravu.
- Nutná jsou také varování upozorňující na rizika nevhodné přípravy a riziko náhražek mateřského mléka obsahujících patogeny.
Často kladené otázky
https://www.kojeni.cz/tag/kodex/
Dopad marketingu umělého mléka, Jak marketing umělého mléka ovlivňuje naše rozhodování
Zpráva: Digitální marketing umělého mléka
Rozsah a dopad digitálních marketingových strategií
Zpráva: Marketing of breast‑milk substitutes National implementation of the International Code, status report 2024
https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/376854/9789240094482-eng.pdf?sequence=1