Kojení.cz

Kojení je právem dítěte i matky. Vážíme si každé maminky.

KodexNovinky

Medela porušuje Kodex marketingu náhrad mateřského mléka

Dle organizace IBFAN  Medela porušuje Kodex marketingu náhrad mateřského mléka (WHO kodex).

Kdy láhev není lahví? Není savička vždy savičkou?
V dubnu 2009, ICDC’s Legal Update věnoval celou stránku Medele, společnosti vyrábějící odsávačky k odsávání mateřského mléka. Viz: Medela’s Marketing Menace (http://www.ibfan.org/art/LU-04-09.pdf).
Jakýkoliv výrobce, který propaguje produkt spadající pod rámec Kodexu, porušuje Kodex WHO. Prodej je povolen, nikoliv však propagace výrobků.

Pomůcky ke krmení a skladování mléka

V roce 2008, Medela začala propagovat láhve na krmení, čímž se stala výrobcem spadající pod rámec Mezinárodního kodexu náhražek mateřského mléka. Reakce proti společnosti, která takto porušuje Kodex, nastaly brzy poté. Do roku 2010 společnost slíbila odstranit veškeré obrázky lahví a saviček z balení jejich výrobků. Nicméně tak neučinili. Poté vyvinuli savičku a prohlásili o ní, že se nejedná o savičku….Medela začala doporučovat tzv. Calma savičku, nazvala ji pomůckou na krmení a láhve napojené na odsávačky nazvala – skladovací nádobky. Mnoho lidí psalo ICDC o tomto podivném jazyku … Jednoduše psali: Nesmysl, vypadá to jako savička, funguje to jako savička, takže nechoďme kolem horké kaše, je to savička! Jakákoliv láhev, která má otvor umožňující nasazení savičky, je láhev na krmení, a hotovo. Nebo psali: Zda-li Calma savička pracuje skutečně pouze s mateřským mlékem? Zda-li se láhev uzavře, pokud je v ní formule nebo džus? Jaké jsou výsledky výzkumu ohledně souvislosti pomůcky na krmení a sacího vzorce dítěte? Bylo to potvrzeno nezávislým výzkumem? Je to pouze propagace Medely? Existuje něco, co by prokázalo, že Calma savička není savičkou? Ne.

Problém se netýká ani tak produktu jako jeho marketingu
Webová stránka může nabízet výrobky spadající pod rámec Kodexu k prodeji, stejně jako obchod. Nicméně popis výrobku musí být věcný, nikdy propagační. Například tam nesmí nikdy být obrázek dítěte nebo šťastné matky, takže si pak nelze spojit výrobek s idealizovaným obrázkem, na což se pohlíží jako na propagaci. Propagaci Kodex a následné rezoluce nepovolují.
Slogan Medely: „první volba nemocnic a matek “ je propagační. Někdy může být dobrá informace zničena inzerátem. Článek Medely V časopise Avent v Libanonu v roce 2011 obsahoval tři dobré stránky o kojení, ale také dva obrovské inzeráty na Calma savičku “Nové řešení krmení mateřským mlékem- přechod od prsu k láhvi a zpět k prsu nebyl nikdy snadnější“. Čistá propagace a tím porušení Kodexu. Pouze pokud Medela zastaví propagaci všech lahví a saviček, včetně Calma savičky, tak přestane porušovat Kodex.

Kodex se týká veškerých výrobců lahví a saviček. Když jsme potrestali Avent za propagaci jejich kojeneckých lahví, totéž bychom měli aplikovat na Medelu. Ale Medela tvrdí, že jejím posláním je propagovat kojení.

IBFAN-ICDC považuje toto za neakceptovatelné.

Informace, které matky potřebují, se nejlépe získávají z nezávislých zdrojů. Kodex je obecnou aplikací veškerého průmyslu dětské výživy. Bez výjimek. Praktiky Medely musí být v souladu s Kodexem nehledě na to, co dělají mimo oblast marketingu. Medela využívá informační cestu, aby se dostala k matkám, přestože Kodex zakazuje kontakt s matkami.

Mezinárodní organizace

Už v roce 2008, ILCA (Mezinárodní Asociace laktačních konzultantů) zaujala k Medele jasné stanovisko – žádné financování, žádné sponzorství, žádná privilegia vystavování.

V roce 2009, LLLI (Mezinárodní Laktační Liga) také přerušila veškeré spojení s Medelou (Medela byla mnoho let hlavním sponzorem LLLI).

V roce 2009 , ABA, se Australská Asociace kojení rozhodla zpřísnit veškeré propagační a sponzorské vztahy s Medelou.

IBFAN-ICDC oceňuje odvážný postoj všech organizací při objektivní podpoře Kodexu.

WABA vydala v roce 2009 dobře zdůvodněný článek, týkající se pomůcek kojení a odsávaček, o rozdílu mezi krmením mateřským mlékem a kojením. Ze závěru článku vyplynulo, že odsávačky nejsou nutné s výjimkou speciálních okolností a pouze na omezenou dobu. Někteří laktační poradci nutí matky koupit si drahou odsávačku dokonce ještě před narozením dítěte. A některé matky pak kojení vzdávají, aby se vyhnuly těmto výdajům. Spočítají si, kolik měsíců mohou dítě krmit formulí z láhve za cenu kompletního systému na odsávání mléka a rozhodnou se vzít na sebe raději riziko umělé výživy. To je samozřejmě přesný opak toho, co Kodex zamýšlel a dalším důvodem, proč je nezbytné požadovat dodržování Kodexu všemi.

Co bylo špatně a mohlo by být nastaveno lépe?

Laktační poradci důvěřovali Medele mnoho let, spolupracovali s ní, umožňovali vystavování výrobků a četli výzkum. Nebylo vždy jasné, zda byl Kodex porušen, ale existovaly nějaké „šedé zóny“, tenké hranice, místo pro výjimečné okolnosti, potřeba některých matek půjčit si odsávačku na určitou dobu…a v těchto případech byla Medela oblíbenou společností se spolehlivým vybavením. Potom se Medela rozhodla začít prodávat a propagovat lahve a savičky a stala se firmou jako Avent nebo Pigeon; ztratila důvěru, překročila hranici, stala se tím, kdo porušuje Kodex. Snažila se ospravedlnit tím, že laktační poradci požadovali “konvenční systém pro krmení ”, že Kodex nebyl jasný, že jejich lahve jsou bez BPA, že jejich nový vynález Calma a Calmita nejsou savičky a nyní se snaží říct, že společnost si dělá nároky na to být osvobozena z dodržování Kodexu, protože je zcela oddaná kojení. Žádné z těchto ospravedlnění neplatí.

Kodex je velmi jasný: je to řada pravidel, určených k ochraně kojení. Pod jeho rámec spadají náhražky mateřského mléka, lahve na krmení a savičky. Jakákoliv pomůcka určená pro umělou výživu spadá pod rámec Kodexu a nesmí být propagována. Medela může pokračovat v prodeji skladovacích nádobek na mateřské mléko za předpokladu, že nebudou propagovány tak, aby mohly být použity pro krmení z láhve, nezávisle na tom, co v láhvi je. Savičky jakéhokoliv tvaru či složení nesmí být nikdy propagovány.

Medela používá stejné marketingové strategie jako jiní výrobci kojeneckých lahví. Podívejte se na tyto:

„Savička Avent: blíže k přirozenému krmení“ umožní dítěti „aby sálo podobnými sacími pohyby jazyka a čelistí jako při kojení „

Tommee Tippee: speciálně vytvořeno, aby pomohlo simulovat přirozené sání s matčina prsu „

Pigeon: pokud nemůžete kojit..je nejlepší používat savičku, která nabízí podobné výhody jako kojení. Bylo prokázáno, že naše peristaltická savička nejvíce napodobuje kojení. „

Nuk: nejpřirozenější způsob krmení. Speciálně vytvarovaná savička ..je skoro jako prso matky….pro přirozenější způsob krmení.“

Pur: Speciálně vyvinuta, aby co nejvíce stimulovala přirozené sání dítěte krmícího se z prsu matky“

“…děti by měly být krmeny mlékem vlastní matky. Ve stejný okamžik najdou jídlo i svou matku. Je to dokonalá výživa pro jejich tělo i duši ” Tagore, 1933

Odsávačky a kojenecké lahve mohou být pomůckami, které pomohou matkám dále kojit, ale mohou kojení také škodit. Ani lahve ani savičky nesmějí být propagovány. Výrobci odsávaček a lahví ve skutečnosti nemají žádný zisk z toho, když ženy kojí – mají zisk pouze tehdy, když ženy chtějí kojit a koupí si jejich výrobky, protože si myslí, že jim v kojení pomohou. Ceny a kupóny pomáhají vytvářet poptávku. Příkladem je marketing nové Calma láhve Medely. Viz současná propagace USA níže:: ( http://www.medelabreastfeedingus.com/keep-the-connection-with-calma )

 

IBFAN-ICDC, 29. listopadu 2012
Laktační liga, 29.10.2014