Sedmdesáté osmé světové zdravotnické shromáždění 26. května 2025
Sedmdesáté osmé světové zdravotnické shromáždění 26. května 2025
Země se zavazují regulovat digitální marketing umělého mléka a dětské výživy
V novém usnesení se členské státy dohodly na rozšíření ustanovení Mezinárodního kodexu uvádění náhražek mateřského mléka na trh (dále jen „kodex“) s cílem řešit digitální uvádění umělého mléka a dětské výživy na trh.
Kodex je přelomová dohoda o veřejném zdraví schválená Světovým zdravotnickým shromážděním v roce 1981, jejímž cílem je chránit pečovatele před agresivními marketingovými praktikami průmyslu dětské výživy. Tato reklama často uvádí zavádějící tvrzení o výhodách umělých mléčných výrobků, propaguje nezdravou dětskou výživu rodičům a posiluje negativní mýty o kojení.
V posledních letech se rozšířily nové taktiky digitálního marketingu, například prostřednictvím podpory influencerů, virtuálních „podpůrných skupin“ a osobního cílení na těhotné ženy a novopečené rodiče na jejich sociálních sítích. Mnoho z těchto propagačních akcí je financováno společnostmi vyrábějícími dětskou výživu, ale jejich sponzorství není zveřejněno. Reklamy jsou široce šířeny přes státní hranice, což vytváří nové výzvy pro regulaci.
V souladu s nedávnými pokyny WHO vyzývá rezoluce z roku 2025 k rozsáhlému úsilí o rozvoj, posílení a koordinaci regulace digitálního marketingu za účelem ochrany zdraví dětí. Vyzývá země, aby vybudovaly účinné systémy pro monitorování a prosazování.
Navzdory existenci kodexu zjistila velká studie WHO a UNICEF, že více než polovina novopečených rodičů byla vystavena reklamě ze strany společností vyrábějících umělé mléko. V některých zemích to bylo více než 90 %. Nové usnesení se vztahuje na uvádění na trh umělých mléčných výrobků, saviček a lahví, jakož i potravin pro kojence a malé děti.
Související dokument:
Související odkazy:
