Kojení.cz

Kojení je právem dítěte i matky. Vážíme si každé maminky.

Novinky

WHO odhaluje šokující rozsah digitálního marketingu umělého mléka

Druhá zpráva ze série podrobně popisující marketingové praktiky používané výrobci kojenecké výživy v hodnotě 55 miliard USD ukazuje, že rodiče, zejména matky, jsou vytrvale terčem mediálního online marketingu.

Společnosti vyrábějící umělou výživu platí platformám sociálních médií a influencerům, aby získaly přímý přístup k těhotným ženám a matkám v některých z nejzranitelnějších okamžiků jejich života. Globální průmysl mléčné výživy v hodnotě přibližně 55 miliard USD se zaměřuje na novopečené matky s personalizovaným obsahem sociálních médií, který často nelze rozpoznat jako reklamu.

Nová zpráva Světové zdravotnické organizace (WHO) nazvaná Rozsah a dopad digitálních marketingových strategií na propagaci náhražek mateřského mléka nastínila techniky digitálního marketingu, které mají ovlivnit rozhodnutí nových rodin o tom, jak krmit své děti.

Prostřednictvím nástrojů, jako jsou aplikace, virtuální podpůrné skupiny nebo „baby-kluby“, placené ovlivňovače sociálních médií, propagační akce a soutěže a poradenská fóra nebo služby, mohou společnosti vyrábějící mléčné výrobky nakupovat nebo shromažďovat osobní údaje a zasílat personalizované propagační akce novým těhotným ženám a matkám.

Zpráva shrnuje zjištění nového výzkumu, který odebral a analyzoval 4 miliony příspěvků na sociálních sítích o krmení kojenců zveřejněných od ledna do června 2021 na sociálních sítích. Tyto příspěvky oslovily 2,47 miliardy lidí a vygenerovaly více než 12 milionů lajků, sdílení nebo komentářů.

Společnosti vyrábějící umělou výživu zveřejňují obsah na svých účtech na sociálních sítích přibližně 90krát denně a zasahují tak 229 milionů uživatelů; reprezentující třikrát více lidí, než je osloveno informačními příspěvky o kojení z nekomerčních zdrojů. 

 

„Propagace komerční mléčné výživy měla být ukončena před desítkami let,“ řekl Dr. Francesco Branca, ředitel oddělení výživy a bezpečnosti potravin WHO. „Skutečnost, že společnosti vyrábějící umělé mléko nyní používají ještě výkonnější a záludnější marketingové techniky, aby zvýšily svůj prodej, je neomluvitelná a musí být zastavena.“ 

 

Tento všudypřítomný marketing zvyšuje nákupy náhražek mateřského mléka, a proto odrazuje matky od výlučného kojení podle doporučení WHO.

„Propagace komerční mléčné výživy měla být ukončena před desítkami let,“ řekl Dr. Francesco Branca, ředitel oddělení výživy a bezpečnosti potravin WHO. „Skutečnost, že společnosti vyrábějící umělé mléko nyní používají ještě výkonnější a záludnější marketingové techniky, aby zvýšily svůj prodej, je neomluvitelná a musí být zastavena.“

Zpráva shromáždila důkazy z výzkumu sociálního naslouchání o veřejné online komunikaci a zprávy z jednotlivých zemí o výzkumu, který monitoruje propagaci náhražky mateřského mléka, a také čerpala z nedávné studie o zkušenostech matek a zdravotníků s marketingem umělého mléka ve více zemích . Studie ukazují, jak zavádějící marketing posiluje mýty o kojení a mateřském mléce a podkopává důvěru žen v jejich schopnost úspěšně kojit. 

Rozšíření globálního digitálního marketingu umělého mléka očividně porušuje Mezinárodní kodex marketingu náhražek mateřského mléka (dále jen Kodex), který v roce 1981 přijalo Světové zdravotnické shromáždění. Kodex je přelomová dohoda o veřejném zdraví, která má chránit širokou veřejnost a matky před agresivními marketingovými praktikami průmyslu kojenecké výživy, které negativně ovlivňují praktiky kojení.

Navzdory jasným důkazům, že výlučné a pokračující kojení jsou klíčovými determinanty zlepšení celoživotního zdraví dětí, žen a komunit, příliš málo dětí je kojeno, jak je doporučeno. Pokud budou pokračovat současné marketingové strategie na trhu s umělým mlékem, tento podíl by mohl ještě klesnout a zvýšit zisky společností.

Skutečnost, že se tyto formy digitálního marketingu mohou vyhnout kontrole ze strany národních monitorovacích a zdravotnických úřadů, znamená, že jsou zapotřebí nové přístupy k regulaci a prosazování kodexu. V současné době může být vnitrostátní legislativa obcházena marketingem, který má původ za hranicemi.

WHO vyzvala průmysl kojenecké výživy, aby ukončil vykořisťující marketing umělé výživy, a vlády, aby chránily nové děti a rodiny uzákoněním, sledováním a prosazováním zákonů, které ukončí veškerou reklamu nebo jinou propagaci výrobků  umělého mléka.

O výzkumu

Důkazy o vystavení a dopadu digitálního marketingu náhražek mateřského mléka byly pro tuto zprávu shromážděny z několika zdrojů. Patří mezi ně systematický přehled literatury, výzkum sociálního naslouchání, studie zkušeností matek a zdravotníků s marketingem náhražek mateřského mléka z různých zemí, zprávy o propagaci náhražek mateřského mléka z jednotlivých zemí a analýza stávajících právních opatření k implementovat kodex.

WHO vytvořila externí řídící výbor složený z expertů z různých regionů WHO, kteří mají radit s návrhem a metodikou revize a zprávy. Odborníci na dané téma byli vybráni pro své odborné znalosti v oblasti společenských věd, epidemiologie, marketingu, globálního zdraví, výživy, psychologie a spotřebitelského chování, práva lidských práv, monitorování a implementace kodexu. Odborníci na dané téma byli vybráni ze všech regionů WHO s výjimkou regionu východního Středomoří.

Je to poprvé, co WHO použila platformu pro zpravodajství sociálních médií k vytvoření vhledu do marketingových praktik nadnárodních výrobců a distributorů umělého mléka. Zpravodajské platformy sociálních médií monitorují sociální média, zda obsahují zmínky o definovaných klíčových slovech nebo frázích, která shromažďují, organizují a analyzují. Tento standardní přístup „naslouchá“ miliardám každodenních výměn a konverzací, které probíhají mezi uživateli sociálních médií po celém světě a na jiných digitálních platformách, jako jsou webové stránky a fóra.

Toto šetření zachytilo digitální interakce, ke kterým došlo mezi 1. lednem a 30. červnem 2021, a odkazovalo na výživu kojenců v 11 jazycích a 17 zemích, které dohromady představují 61 % celosvětové populace a pokrývají všech šest regionů WHO.

Zdroj: who.int