Kojení může oddálit nástup puberty
Předčasná puberta je spojena se zvýšeným rizikem metabolických a kardiovaskulárních onemocnění, včetně diabetu 2. typu, obezity, hypertenze, a dokonce i některých druhů rakoviny.
- Vysoké BMI v dětství často vede k předčasné pubertě.
- Nová longitudinální studie zjistila, že děti, které jsou kojeny déle, mají tendenci začít pubertu později; to však nebylo vysvětleno rozdíly v BMI.
V mnoha studiích je předčasná puberta spojována se zvýšeným rizikem metabolických a kardiovaskulárních onemocnění, včetně diabetu 2. typu, obezity, hypertenze, a dokonce i některých druhů rakoviny. Souvisí také s vyšším rizikem problémů s duševním zdravím a dřívější zapojení se do rizikového chování.
V posledních 20 letech si vědci všimli trendu, kdy děti prožívají pubertu dříve než v minulých letech, příčina však není známa. Roli pravděpodobně hraje genetická predispozice a faktory prostředí. Kromě toho několik studií naznačilo, že nadváha a obezita jsou vysoce rizikovými faktory pro předčasnou pubertu.
Kojení kojenci, zejména pokud jsou krmeni přímo z prsu místo z lahvičky jsou štíhlejší než děti krmené umělou výživou ve 12 měsících věku. Podobně je kojení spojováno se snižováním rizika vzniku obezity v dětství a později v životě.
Longitudinální observační studie sledovala 613 dětí ze 6 kohort napříč Spojenými státy v rámci programu Environmental Influences on Child Health Outcomes (ECHO). Zápis do programu ECHO začal v 80. letech 20. století a stále probíhá. Výzkumníci zaznamenávali, zda a jak dlouho byly děti kojeny a také, zda kojení může oddálit pubertu prostřednictvím svého vlivu na hmotnost. Sledovali také změny výšky v čase a růstové spurty jednotlivců používali jako objektivní měřítko načasování puberty. Výzkumníci použili tato měření k predikci růstových trajektorií, včetně věku na začátku puberty, rychlosti růstu jedince během puberty (vrcholná rychlost) a konečné výšky v dospělosti.
Výzkumníci zjistili, že u žen dochází k pubertě dříve než u mužů, a to přibližně o 1,3 roku. Vrchol rychlosti růstu u žen byl dosažen ve věku 10,5 roku, zatímco u mužů to bylo 12,8 roku.
Přibližně 13,5 % jedinců bylo výlučně kojeno do 3 měsíců věku, což znamená, že nekonzumovali umělé mléko ani jiné potraviny. Výzkumníci zjistili, že u výlučně kojených jedinců došlo k pozdějšímu nástupu puberty, o čemž svědčí 4měsíční zpoždění maximální rychlosti růstu. Navíc po úpravě socioekonomických, mateřských a kojeneckých charakteristik výzkumníci prokázali, že každé další 3 měsíce kojení byly spojeny s pozdějším věkem nástupu puberty a maximální rychlostí růstu.
Ukazuje se, že zkušenosti z raného dětství nenápadně, ale smysluplně ovlivňují vývoj.
Výzkumníci identifikovali mírné souvislosti mezi výlučným kojením a nižším BMI ve věku 5 a 10 let. Jejich analýzy však nenašly žádné důkazy o tom, že by dětské BMI zprostředkovávalo souvislost mezi kojením a nástupem puberty. Kojení je obvykle spojeno s mírně menším přírůstkem hmotnosti v dětství a vyšší tělesná hmotnost v dětství je spojena s dřívější pubertou. Mohou však existovat i jiné biologické dráhy, které by mohly být důležité pro výzkum a preventivní strategie v oblasti dětské endokrinologie.
Studie měla několik omezení. Chyběly údaje o načasování puberty matky nebo to, zda bylo mateřské mléko odsáváno nebo podáváno přímo z prsu. BMI je dále považováno za nedokonalé měřítko obezity, zejména u dětí, protože nedokáže rozlišit mezi tukovou a svalovou hmotou.
I když jsou účinky kojení na načasování puberty relativně malé, stále poukazují na to, jak mohou zkušenosti z raného dětství nenápadně, ale smysluplně ovlivňovat vývoj.
Ramirez-Luzuriaga MJ, Sinha M, Hanson RL. Associations between breastfeeding, childhood BMI and pubertal onset: findings from a prospective cohort study. Am J Clin Nutr. 2026 Mar;123(3):101208. doi: 10.1016/j.ajcnut.2026.101208. Epub 2026 Jan 27. PMID: 41611091; PMCID: PMC12975361.
https://www.milkgenomics.org/?splash=breastfeeding-may-delay-puberty-onset
